
Artikel: Leken är en process, inte en produkt – ge den plats, av Eva-Lotta Hultén
Eva-Lotta Hultén är journalist, kritiker, författare och debattör. Några av hennes uppdragsgivare är -DN:s kultursida, -Pedagogiskt. Magasin, -Chef och ledarskap (som vänder sig till rektorer, skolledare).
Läs merArtikel: Lekarbete i olika verksamheter – Grunden för lekarbetspedagogik, av Gunhild Westman fil lic
Leken har stor betydelse för barns lärande och utveckling. Det är styrkt i forskning och beprövad erfarenhet av Catherine Garvey, Daniel Stern, Donald Winnicott, Lev Vygotskij med flera.
Läs merArtikel: Här återfår barn sin lekförmåga – genom ostörd lek, av Karin Gustavsson
Lek för livet. Från en artikelserie i Sydsvenska Dagbladet, 2015. Här återfår barn sin lekförmåga – genom ostörd lek av Karin Gustavsson, lekarbetspedagog och lärare i resursskola.
Läs merArtikel: Vart tog leken vägen?, av Ingrid Sandén fil dr
En artikel av fil dr Ingrid Sandén som varit verksam som lekarbetspedagog och utbildare av lekarbetspedagoger. Hon har varit ordförande i Föreningen Lekarbetspedagogik och har undervisat på Malmö Högskolan i…
Läs merArtikel: Leken – en viktig del i barns lärande, av Gunhild Westman fil lic
Ett barn har mycket att lära och vill lära sig så mycket. Hur går det till? Det är ett stort kunskapsområde som Gunhild Westman fil lic belyser några viktiga aspekter…
Läs merArtikel: När tryggheten känns avlägsen av Ingrid Sandén fil dr
”Barnen blir förvånade och glada över att de får vara som de är. För utagerande barn är lekarbetet veckans höjdpunkt, då de slipper negativa omdömen och konflikter. Lekarbetet blir en…
Läs merInlägg: ”Som maräng när man doppar det i kaffet”
Från en föreläsning med Birgitta Knutsdotter Olofsson år 2017, skrivet av Margaretha Larsson, specialpedagog, lekarbetspedagog och utbildare i Föreningen Lekarbetspedagogik.
Läs mer