I boken skriver Marie Bengts och Helena Gårdsäter om att ge utrymme för skolbarns lek och lärande. I kapitel 1 finns en intervju med Gunhild Westman fil lic om lekarbete: bekräfta, inte bedöma. Gunhild har varit utbildare av lekarbetspedagoger och tidigare ordfördande i Föreningen Lekarbetspedagogik.
Så här står det om boken på Lärarförlagets hemsida:
”Att leka är oerhört betydelsefullt för barns utveckling. Leken kräver såväl fantasi och engagemang som diplomati. Genom att observera de lekande barnen kan du ge dem stöd och utmaningar, så att de får möjlighet att utveckla sin lek. Lärare och fritidspedagoger berättar här om sin syn på yngre skolbarns lek, i och utanför fritidshem och skola, och delar med sig av sina arbetsmetoder. Vi vill ge dig inspiration och lust att se leken, och förstå hur viktig den är för alla barn, speciellt för de yngre skolbarnen. Boken innehåller bland annat reportage från skolor och fritidshem samt intervjuer med fritidspedagoger, speciallärare och forskare. Den vänder sig till alla som arbetar i fritidshem, förskoleklass och de första skolåren.”